radioehsan

این وبلاگ نوشته های روزانه من - احسان - است

radioehsan

این وبلاگ نوشته های روزانه من - احسان - است

برای بعد...





صفر. با تحریم اتفاقات فرهنگی در شرایط کنونی مخالفم، چ کنسرت باشد چ فیلم مستند.

 

الفـــ. در ابتدا از حامد ذوالفقاری بابت تلاش های 5 ساله اش برای ساخته شدن «زارهای ابرام» سپاس­گزارم. و چ قدر خوب ک ارشاد هرمزگان، این مهم را دید و فراموش نکرد!

 

بــــ. اما بعد، زارهای ابرام فیلم ناقصی ست، ن صرفن ب معنای تکنیکی و فنی. فیلم کاملی نیست چون ک تمام منصفی را در ان نمی بینیم. حتا اگر منصفی فقط شعر و بیشتر ترانه باشد، ک قطعن نیست، باز هم من ب عنوان مخاطب بیرونی، بعد از تماشای این اثر، چ قدر با جهان شعر و ترانه "رامی" اشنا می شوم؟!

 

جـــ. نظر دوستانی را ک می خواهند سینماگران هرمزگانی را ب واسطه نپرداختن ب چهره هایی مانند "رامی" تحریم کنند ب جمله ای از استاد ِ قلم دعوت می­کنم با این مضمون ک «دفاع بد، بزرگ ترین ضربه را ب یک مکتب می زند»!

 

د. اقایانی را ک در فضای رسانه ای موجود، بالا و پایین می پرند، ب در می زنند و دیوار، ک فیلمی توسط سینماگران هرمزگانی از منصفی ساخته نشده و نظایری از این دست، ب دیدن اثاری دعوت می کنم –هر چند سازندگان این اثار، هیچ گاه ادعا نکرده اند فیلمی راجع ب "منصفی" ساخته اند -  ک با محوریت منصفی ساخته شده و برای نمونه می شود از اثری ک توسط شهاب آب روشن و ابراهیم پشتکوهی ساخته شده نام برد ک اتفاقن تابستان 88 در برنامه "عقل سرخ" ب نمایش درامد! اثری ک حداقل چهره کامل تری از منصفی ارائه می دهد. اگر دوستان مشغول در فضای رسانه ای، چند درصد از همین انرژی صرف شده در این فضا را برای این کار صرف کرده بودند، امروز این قدر شتاب زده عمل نمی کردیم...

 

هـــ. نمی دانم کاری ک دیدیم ب همین کیفیت ساخته شده یا مشکلاتی در پخش بوده! نگویید مستند است ک نمی پذیرم، زیرا ک فیلم با فراغ بال و بدون محدودیت زمانی و مسائلی مثل سوخته شدن سوژه ساخته و ارائه گردیده است. اثری ک 5 سال برای تحقیق و ضبط مصاحبه هایش وقت صرف شده، نباید مشکلات فنی بدیهی داشته باشد - ب هر حال چند سالی­ست در بندرعباس دیگر راجع ب ایرادات نور و تصویر و از این دست صحبت نمی کنیم- و یا بخش هایی از وجوه شخصیت سوژه، مورد بررسی قرار نگرفته شده باشد. ب همین دلیل تاکید می کنم کاش دوستان، ان اثار را نیز می دیدند –ک اتفاقن اثر فیلم سازان و هنرمندان هرمزگانی ست- و در رسانه هاشان ب ان نیز می پرداختند.

 

* منصفی در چند اثر سینمایی حضور داشته و بازی کرده، شنیده ایم داستان هم می نوشته و ادم های بزرگی در شعر و ادب این سرزمین راجع ب وی سخن گفته اند. این را می نویسم تا این مهم، در هیجانات این روزها گم نشود!

 


با تشکر

احسان نفیسی – 9 ابان 92

 

 پ.ن: در رابطه با "زارهای ابرام"، تحلیل خوبی از شهاب آب روشن را اینجا بخوانید. و جدیدن اینجا متنی دیدم در این باره از گروه سینما توگرافی




نظرات 6 + ارسال نظر
لی یکشنبه 12 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 12:08 ق.ظ http://leee.us

ممنون احسان جان که نوشتی.

خواهش می کنم. ی چیزایی ب ذهنم اومد، اوردمش رو کیبورد!!

نوید یکشنبه 12 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 09:28 ق.ظ

خب ما که با آثار منصفی زندگی کردیم نمیتونیم انتظار داشته باشیم با 50 دقیقه فیلم بتونیم همه ابعادشو تو اثر ببینیم، این سوال که " بعد از تماشای این اثر، چ قدر با جهان شعر و ترانه "رامی" اشنا می شوم؟!" رو میشه در مورد هر فیلم مستندی پرسید، با دیدن یه مستند در مورد آثار یه شاعر چقدر با فضای شعرش آشنا میشیم اگر شعرشو نخونده باشیم؟ واقعیت اینه که هیچ مستندی نمیتونه جای خوندن و شنیدن و دیدن و خلاصه زندگی کردن با آثار یه نفر رو بگیره.

مم نون از نظرت.
دقیقن نکته همینه. ب فرض این ک ما با تمام جهان سوژه اشنا نشیم اما این اشنایی ب چ میزانه؟!! جواب این سوال، مستند ب مستند فرق می کنه!
ی سوال هم دارم: مخاطب این اثر چ کسی بوده؟ ایا صرفن اهالی هرمزگان قراره کار رو ببینن یا ما قراره منصفی رو ب تمام ایرانیا نشون بدیم...
باز هم از توجهت سپاس گزارم.

ادریس یکشنبه 12 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 09:49 ب.ظ http://abi-sourati.blogsky.com

نبودم که ببینم. ممنون که نوشتی احسان جان

فیلم رو ببین تلاش خوبی ست.
مشتاق دیداریم...

محمد سایبانی دوشنبه 13 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 04:27 ق.ظ

البته ماجرای تحریم فیلم سازان هرمزگان رو من گفته بودم ولی از تو تعجب می کنم چرا متوجه شوخی من با یک دوست به خاطر برخوردش با اکران این فیلم نشده ای . برادر من شما ببین چه کسی چه حرفی را کی و چگونه می زند . اصلا همچین چیزی به عقل جور در می آید که مثلا من محمد سایبانی حکم صادر کنم که فیلم های فیلم سازان هرمزگان را تحریم کنیم . ماشا الله به شما واقعا .

جناب سایبانی ِ عزیز، شما شوخی می نویسی بضیا مم کنه جدی بخونن

سیدذبیح موسوی(کغار) دوشنبه 13 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 10:43 ق.ظ http://kghar.blogsky.com

سلام

سلام سید ِ جان

ایسا/تئاتریکال دوشنبه 13 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 05:57 ب.ظ

سپاس احسان عزیز بابت پرداخت بیطرفانه ات به این اثر

حواهش می شود ایسا جان

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.