radioehsan

این وبلاگ نوشته های روزانه من - احسان - است

radioehsan

این وبلاگ نوشته های روزانه من - احسان - است

بی هوده


 امده ام برای ثبت نام. چشم تان روز بد نبیند!


سم‌فونی


 

سم‌فونی ...

مقدمه:

برای شنیدن سم‌فونی بوق‌ها نیازی ب تهیه‌ بلیط نیست، کافی‌ست ب مراکز اصلی شهر بندرعباس سری بزنید. قابل توجه می‌باشد این سم‌فونی روزانه و ب‌طور مرتب تکرار می‌شود.

لازم ب توضیح است مدیران سالن دیزنی‌هال* از بانیان و هنرمندان این سم‌فونی، درخواست هم‌کاری و اجرا در ان سالن را داشته‌اند.

متن:

اگر همه‌روزه در ساعات مشخص (مثلن: 14-11 ، 21-19) سری ب فلکه! شهربانی سابق بزنید؛ اولین نکته‌ای ک بعد از ترافیک، چشم‌– و البته گوش – را نوازش می‌دهد، صدای پشت سر هم بوق ماشین‌هایی است ک تنها راه برون‌رفت از این گِلی ک در ان گیر کرده‌اند را در ایجاد صدا می‌دانند. شاید این صدا ب نوعی، ابراز وجود ماشین‌هایی است ک ناراضی‌اند از وضع ترافیکی موجود. کسانی‌ک حداقل انتظارشان مورد مشورت قرار گرفتن در طرحی است ک تمام زندگی‌شان را دست‌خوش تغییر قرار داده است.     

این اعتراض ناخواسته، بخشی از مردمی را ک فارغ از تقاضا هستند نیز شامل می‌شود. ادمیانی ک دغدغه‌شان شاید رسیدن ب خانه است تا پس از سپری شدن وقت‌شان در ادارات، ساعتی را بیاسایند.

رانندگان – مخصوصن رانندگان تاکسی – ک هویت‌شان را در تاکسی‌/ماشین‌های خود دیده‌اند، با ایجاد طرح ترافیکی – ک بسیاری از مسیرهای این چند ساله را ب کناری نهاده – دچار بحرانی معنایی گشته‌اند و تمام سعی‌شان بازیابی هویت دست‌مالی شده‌شان می‌باشد.

اولین صدایی ک نماد بازیابی این هویت گم‌شده است تبدیل ب سم‌فونی می‌شود ک موجی از نارضایتی را در قالب موسیقی بوق‌ها ب‌همراه داشته است.

در این عدم ارتباط بین راننده–سیاست‌گذار، مسافران/مردم عادی نقش تماشاچی را دارند و تنها ب ابراز احساسات می‌پردازند.

مدیریت شهری برای رسیدن ب هارمونی مناسب با این فضا، دست ب اقدام انقلابی دیگری (آوانگاردیسم) زده و ب تغییر دوباره خیابان‌ها مشغول شده بی ان‌ک از قبل همه‌گان را از این حرکت انقلابی اگاه سازد.

اما این اقدام شجاعانه بدون هیچ پوزش و توضیحی می‌تواند بر قلب کسانی‌ک بحران هویت گری‌بان‌گیرشان شده مرهمی باشد؟ باید منتظر ماند و دید.

سوال این‌جاست چگونه می‌شود از قدرت نهفته‌ی طبقات مختلف اجتماعی مانند رانندگان در جهت حل مشکلات شهری استفاده کرد.

 

 

* سالن دیزنی‌هال محل برگزاری کنسرت‌ها و موسیقی‌های مشهوری بوده است. این سالن در کنار مجسمه هالی‌وود تبدیل به نمادی از شهر لس‌آنجلس شده است.

 

عکس دارد


 ادامه دارد....


پ.ن: این متن برای چاپ در زمستان 89 ب درخواست "ماه‌نامه نگا روز" نوشته شده ولی...


ویژه‌نامه (روایت صدر)


 برای سال‌گرد ربوده شدن امام موسا صدر


 

راز مردم در نگاهی رام


 راز مردم در نگاهی رام نام مقاله‌ای‌ست خواندنی از مسعود بهنود ک پیشنهاد می کنم حتمن


مطالعه شود.


بیست و هفتم

 

 <دل ب بازار من اورده‌ای و بفروخته‌ای


 دل بفروخته مفروش ب بازار دگر>


مجلس سوم سعدی